Saruna par Terensa Malika filmām

Agnese Irbe un Krišjānis Lācis sarunājas par amerikāņu kinorežisoru Terensu Maliku – iespējams, pēdējo lielo reliģiski metafiziskā autorkino pārstāvi. Lācis uzsver Malika filmu spēju uzasināt jūtīgumu pret apkārtējo pasauli, savukārt Irbe izceļ Maliku kā pirmšķirīgas kristīgās mākslas radītāju ar kultūrvēsturisku nozīmi, pielīdzināmu Mikelandželo vai Baham. Lācis ieskicē Malika filozofa izglītību un neaizstāvēto disertāciju par Mārtinu Heidegeru, bet Irbe raksturo Malika darbus kā veselumu un viņa filozofisko attīstību, pēdējās desmitgades darbus aprakstot kā “liturģiskus”. Tālāk Irbe īsi piesaka divas agrīnās filmas “Sliktās zemes” un “Debešķīgās dienas” ar naivo, nedidaktisko un pat atsvešināto stāstītāju. Abi secīgi analizē Malika “otrā posma” galvenās filmas, nereti strīdoties par to, kas vispār filmā tiek pateikts un kāds ir tās vēstījums. “Tievo sarkano līniju” Irbe un Lācis apspriež kā pavisam netipisku kara filmu par cilvēka mirstīgumu, kas neierakstās nevienā žanriskajā standartā. Lācis mēģina pamatot, kāpēc, viņaprāt, Malika labākā filma ir “Jaunā pasaule”, redzot to kā vienīgo, kurā pienācīgi “atrisināta” visās pārējās filmās tikai piesauktā mīlestības tēma. Abi iesaistās diskusijā par filmas vēstījumu, un Irbe uzsver, ka garā eposa vidējo haotisko daļu izglābj pēdējās sešas minūtes. Irbe slavē “Dzīvības koku” un vērienīgos līdzekļus, ar kuriem Maliks mēģina atbildēt uz filmas sākumā uzdoto jautājumu par nāvi un zaudējumu. Abi diskutē par to, vai filmā attēlotā ģimene ir disfunkcionāla un kādas būtu dabas un žēlastības pareizās attiecības. Saruna noslēdzas ar “Slēptās dzīves” apskatu: Irbe raksturo franciskānisko harizmu šajā filmā, bet Lācis slavē veidu, kā filmā apvienoti Kirkegors, Heidegers un mīlestības visaugstākā izpausme. Nobeigumā Irbe skaidro, kāpēc Malika estētiskā forma ir neatdarināma, bet Lācis norāda uz Malika metodes trūkumiem dažos viņa neveiksmīgajos darbos, kuros daļas neturas kopā veselumā.

Filmogrāfija:

“Badlands”: https://www.imdb.com/title/tt0069762/?ref_=nm_flmg_t_16_dr

“Days of Heaven”: https://www.imdb.com/title/tt0077405/?ref_=nm_flmg_t_15_dr

“The Thin Red Line”: https://www.imdb.com/title/tt0120863/?ref_=nm_flmg_t_14_dr

“The New World”: https://www.imdb.com/title/tt0402399/?ref_=nm_flmg_t_13_dr

“The Tree of Life”: https://www.imdb.com/title/tt0478304/?ref_=nm_flmg_t_12_dr

“To the Wonder”: https://www.imdb.com/title/tt1595656/?ref_=nm_flmg_t_11_dr

“Knight of Cups”: https://www.imdb.com/title/tt2101383/?ref_=nm_flmg_t_10_dr

“Song to Song”: https://www.imdb.com/title/tt2062700/?ref_=nm_flmg_t_6_dr

“A Hidden Life”: https://www.imdb.com/title/tt5827916/?ref_=nm_flmg_t_3_dr

Kadrs no Terensa Malika 1998. gada filmas “Tievā, sarkanā līnija”.

Ja gribat šo un citas aplādes klausīties savā telefonā, ceļojot vai
pārvietojoties, mājas darbus darot vai strādājot, piesakieties Telos aplādēm kādā no šīm vietnēm: Spotify vai Google podcasts.

Ierakstīts studijā “Ambona”.

Mūzika: Yosi Horikawa, “Letter”, no albuma “Vapor”, 2013.

Print Friendly, PDF & Email

Vēlos saņemt apkopojumus uz norādīto adresi: